Skąd wziął się Empik? Historia największej sieci polskich księgarni

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Skąd wziął się Empik? Historia największej sieci polskich księgarni

Empik znamy wszyscy. Sprawdź, jak wyglądała historia monopolisty na polskim rynku wydawniczym.

Historia Empiku sięga roku 1948. To właśnie wtedy tłumy Warszawiaków zgromadziły się przy Placu Unii Lubelskiej na uroczyste otwarcie Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki. W Kielcach pojawił się w 1956 roku. Sklep błyskawicznie zyskał ogromną popularność. Jeden z mieszkańców Kielc podkreśla, że w pewnym momencie Kielczanie nie spotykali się w centrum, lecz przy Empiku przy Warszawskiej 5.

Początki Empiku

W czasach PRL-u Klub Międzynarodowej Książki i Prasy był oazą białostockiej elity. W nieistniejącej już kawiarni przy Sienkiewicza panowała wyjątkowa atmosfera. Spotykała się w niej śmietanka towarzyska i lokalni artyści. Co ciekawe, przychodzili tutaj nie tylko lekarze, prawnicy, dziennikarze i malarze, lecz także zwykli mieszkańcy Białegostoku, którzy chcieli odpocząć przy pysznym espresso. 

Spółka Empik, ciesząca się niesłabnącą popularnością, powstała w 1991 roku. Warto pamiętać, że w czasach PRL-u działała w formie Klubów Międzynarodowej Prasy i Książki, które stanowiły wówczas swoiste okno na świat. To właśnie tutaj można było spotkać znanych artystów, porozmawiać o kulturze i dotrzeć do prasy zagranicznej. KMPIK udostępniał muzykę, prasę, książki i materiały do nauki języków obcych. Klienci mogli też zamówić kawę lub sok.

Filiżanka kawy
(fot. Ali Yahya, źródło: unsplash.com)

Na początku lat 90. XX wieku popularne Kluby Międzynarodowej Prasy i Książki przeszły kryzys. Wtedy właśnie powstała spółka Empik, należącą do holendersko-belgijskiego przedsiębiorstwa Eastbridge. Aktualnie 100% udziałów posiada w niej słowacko-czeski Fundusz Inwestycyjny Penta.

Co można znaleźć w ofercie Empiku? 

Ogólnopolska sieć sklepów Empik oferuje książki, gazety, czasopisma i wydawnictwa muzyczne. Możesz też kupić tutaj gry, programy, gadżety komputerowe i artykuły papiernicze. Znajdziesz tu również gadżety komputerowe, akcesoria kulinarne, elementy wystroju wnętrz, łamigłówki i zabawki kreatywne, a nawet kupisz bilet na wydarzenie rozrywkowe lub kulturalne.

Obecnie sieć liczy 250 sklepów i pełni funkcję lidera na polskim rynku wydawniczym. Właściciel zapowiada, że do 2023 roku ta liczba ma wzrosnąć do około 370. Do Empiku należy także sklep internetowy empik.com i serwis empikfoto.pl. To jednak nie wszystkie marki, które tworzą słynną sieć. Warto również wspomnieć o księgarni internetowej Livro.pl, księgarniach Mole Mole i sklepach Papiernik, specjalizujących się w artykułach papierniczych i kreatywnych.

Ołówki na różowym tle
(fot. Markus Winkler, źródło: unsplash.com)

Niesłabnącą popularnością cieszy się sklep internetowy Empik, działający już od 1998 roku. Obecnie oferuje ponad 1,5 miliona produktów. Oprócz rzeczy, które kupisz w stacjonarnych punktach, znajdziesz tu też produkty dostępne tylko online. Są to przede wszystkim produkty z kategorii zdrowie, uroda, dziecko oraz dom i ogród.

Co jeszcze proponuje ogólnopolska sieć sklepów?

W salonach większych miast cyklicznie odbywają się też wystawy, spotkania autorskie, koncerty i warsztaty kreatywne. Warto więc na bieżąco przeglądać Empik Pasje – magazyn online, w którym wydarzenia te ogłaszane są na bieżąco. Oprócz tego znajdziesz w nim ciekawe artykuły o gotowaniu, kulturze, zwierzętach czy pasjach.

Dużą popularnością cieszą się również szkoły językowe należące do spółki. Co prawda, nie należą do najtańszych, jednak plasują się wysoko w rankingach.  

Kontrowersje wokół spółki

Obecnie Empik jest monopolistą na polskim rynku wydawniczym. Dzięki temu ma sporą przewagę w negocjacjach. Pomimo, że spółka ma wierne grono fanów, co jakiś czas można usłyszeć kontrowersyjne opinie na jej temat. Niektóre firmy wydawnicze oskarżają Empik o to, że doprowadził je do bankructwa. Czasami można też przeczytać, że spółka zalega z płatnościami. Czarny PR i konkurencyjne stanowiska z książkami w supermarketach (np. w Carrefourze czy Biedronce) zmusiły Empik do zmiany strategii. Firma działa mniej agresywnie niż do tej pory. Rzecznik spółki podkreśla, że osoby wysuwające pod jej adresem zarzuty, chcą w ten sposób ukarać Empik za długoletnie wysiłki i dążenia do wysokich standardów usług. Prawda jak zwykle leży zapewne gdzieś pośrodku.

Ebook na ekranie urządzenia
(fot. Cesar Abner Martinez Aguilar, źródło: unsplash.com)

Obecnie Empik staje przed nowymi wyzwaniami technologicznymi. Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, proponuje nie tylko prasę i tradycyjne książki, lecz także e-booki i audiobooki, które mogą umilić nam czas izolacji społecznej.

Inne posty

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *