Kryzys? Jaki kryzys? Pokazujemy, jak Kraków poradził sobie w czasach pandemii

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Zaangażowanie biznesu w lokalną kulturę jest doskonałym sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku firmy i tworzenie więzi ze społeczeństwem. A jak to wyglądało w pandemii?

Odwołane festiwale, targi i koncerty pozbawiły wiele firm możliwości promowania się podczas takich wydarzeń. Dodatkowo jest to kolejny cios w kulturę, która przy zamkniętych muzeach, kinach i teatrach zostaje praktycznie odcięta od odbiorcy. Obie te sfery stanęły przed ogromnym wyzwaniem – jak w czasach zarazy tworzyć kulturę i zaangażować w to partnerów biznesowych? Flagowym przykładem kreatywnego podejścia do tej kwestii jest Kraków. 

PLAY KRAKÓW

W Krakowie, jako stolicy polskiej kultury, co roku odbywa się wiele spektakli, koncertów i festiwali, których realizację w 2020 roku uniemożliwiły obostrzenia sanitarne i dystans społeczny. Na jaki pomysł wpadło miasto? We współpracy z KBF założyło PLAY KRAKÓW, czyli pierwszą miejską platformę VOD, na której można obejrzeć transmisje z krakowskich wydarzeń. W ten sposób widz może choć częściowo uczestniczyć w spektaklach i koncertach.

(źródło: playkrakow.com)

Dodatkowo platforma pozwala na pokazanie się firmom zaangażowanym w dany projekt – na przykład, PGE Energia Ciepła zaangażowana w organizację koncertu „Życia mała garść”, została podczas niego zaprezentowana jako nowoczesna marka i odpowiadająca na aktualne potrzeby konsumentów.

Bądź turystą w swoim mieście

Celem kampanii było zachęcenie mieszkańców Krakowa do odkrywania i wspierania lokalnych biznesów – kawiarni, restauracji, sklepów itd.

W akcję zaangażowały się także Wodociągi Miasta Krakowa, które poszerzały wiedzę na temat picia wody i wykorzystania kranówki. Oprócz stworzenia dwóch filmów edukacyjnych zorganizowano także akcje rozdawania bidonów i szklanek, zachęcających do picia wody kranowej.

(źródło: facebook.com)

Kino samochodowe

Marki Suempol i TAURON PE S.A. wsparły organizację kilku seansów w ramach inicjatywy kina samochodowego. W sytuacji, w której kina tradycyjne musiały się zamknąć, oglądanie filmu ze swojego samochodu stało się atrakcyjną alternatywą, dającą możliwość współdzielenia emocji z innymi widzami w warunkach bezpiecznych i przepisowych.

Sacrum Profanum i #MŁODOŚĆ

Jeden z najciekawszych festiwali muzycznych Europy, Sacrum Profanum, swoje osiemnaste urodziny obchodził w formie cyfrowej, przenosząc do sieci wszystkie koncerty i wydarzenia towarzyszące. Wspierający festiwal Bank Millennium we współpracy z Miastem Kraków i KBF zorganizował specjalną sesję fotograficzną dla pokazania istoty młodości. Efektem były wspaniałe fotografie opowiadające o młodości, ludziach, emocjach i doświadczaniu.

Wokół Szopki

Dla wielu osób jednym z naturalnych zachowań w czasach pandemii stało się unikanie miejsc zatłoczonych i zamkniętych. W odpowiedzi powstał projekt Wokół Szopki, w ramach którego lokalne biznesy w swoich witrynach prezentują tradycyjne krakowskie szopki. Takie rozwiązanie pozwala na podziwianie ekspozycji przy zachowaniu dystansu i w miejscach, które mieszkańcy mijają niemal każdego dnia. W projekt aktywnie zaangażowana jest Galeria Kazimierz, która była obecna w kampanii reklamowej inicjatywy.

Letnie pikniki

W okresie letniego rozluźnienia i pięknej pogody miasto organizowało pikniki, które pozwalały na zebranie większej ilości osób w jednym miejscu, co nie byłoby możliwe w lokalach. Pikniki stały się dla przedsiębiorców idealną okazją do nawiązania relacji z potencjalnymi odbiorcami. Szansę wykorzystała na przykład Ikea, która podczas pikników prezentowała swoje produkty.

(źródło: facebook.com)

Koncerty kameralne

Innym sposobem na promowanie swojej marki i pokazanie lokalu była organizacja kameralnych koncertów i transmitowanie ich w sieci (na Facebooku oraz platformie KRAKÓW PLAY), jak podczas Wianków, Święta Muzyki. Swoje lokale dla koncertów udostępniły Kawiarnia Bon Ami, Tasca Ruczajnik, Fiorentina oraz Hard Rock Cafe.

Współpraca długofalowa

Doskonałym przykładem długotrwałego wsparcia kultury i budowania silnych więzi jest marka Suempol, która nosi tytuł Mecenasa KBF.

Firma angażowała się w organizację kina samochodowego oraz akcję Wokół Szopki, realizując założenia swojej strategii wizerunkowej i potwierdzając swoją solidarność z krakowską kulturą.

W czasach pandemii wzajemne zaufanie i wsparcie stały się kluczowe dla przetrwania wielu biznesów i instytucji kultury. Kraków pokazuje, że przy wspólnym zaangażowaniu i wysiłku wiele rzeczy staje się możliwych. Pandemia otworzyła obie sfery na nowe i innowacyjne rozwiązania i zmusiła je do poszukiwania kreatywnych sposobów na dotarcie do odbiorców i zaistnienie w przestrzeni miasta.

Te więzi, których kryzys nie zabije, z pewnością zostaną umocnione. Współpraca kultury i biznesu zyska nowy wymiar.

Zdj. główne: Dawid Łabno/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*