Jakiej muzyki słuchają młodzi ludzie w Polsce?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Jakiej muzyki słuchają młodzi ludzie w Polsce?

Hip-hop, pop a może rock? Sprawdź, jakie są gusta muzyczne polskiej młodzieży.

Każde pokolenie ma swoje gusta muzyczne i ulubionych artystów, a Internet obecnie daje młodzieży nieograniczony dostęp do muzyki, nawet tej sprzed wielu lat. Czego w takim razie słucha pokolenie Z?

W listopadzie 2020 roku firma Kantar Polska przeprowadziła badanie „Muzyczne wybory młodzieży”, poszukując odpowiedzi na pytania „Czego słuchają nastolatkowie?” i „Jaką rolę w ich życiu odgrywa muzyka?”. W internetowym sondażu wzięły udział 2002 osoby w wieku od 12 do 17 lat. Badanie zleciło Narodowe Centrum Kultury.

Czy młodzież słucha muzyki?

Zdecydowanie tak. Aż 97% badanych odpowiedziało twierdząco, z czego 67% robi to przynajmniej raz w tygodniu. Jedynie 3% nigdy nie słucha muzyki. Młodzież w wieku 15-17 lat częściej słucha muzyki dla przyjemności niż młodsi. Badanie pokazuje także, że im wyższe jest wykształcenie rodziców, tym częściej dzieci słuchają muzyki z własnej woli i dla rozrywki.

Jednak aktywność muzyczna młodzieży nie kończy się tylko na słuchaniu.

  • 53% ogląda programy lub filmy poświęcone muzyce przynajmniej raz w miesiącu (37% robi to rzadziej, a 10% wcale);
  • 82% dzieli się muzyką ze znajomymi (16% częściej niż raz w miesiącu, 34% raz w miesiącu, 32% rzadziej);
  • 35% kupuje płyty lub pliki z muzyką (raz w miesiącu lub częściej);
  • 49% czyta o muzyce;
  • 55% gra na jakimś instrumencie lub śpiewa w grupie (24%) lub indywidualnie (31%). 

Najmniej osób, bo zaledwie 14% procent, samodzielnie tworzy muzykę. Co ciekawe, im niższe wykształcenie rodziców, tym częściej dzieci zajmują się własną twórczością muzyczną.

Najpopularniejsze gatunki muzyczne

Pytanie o ulubioną muzykę było otwarte, by dać młodzieży możliwość samodzielnego określenia swoich gustów, bez konieczności wybierania z zamkniętej listy. Zdecydowanym zwycięzcą jest pop – aż 39% badanych wskazało go jako ulubiony gatunek. Na drugim miejscu znalazł się hip-hop – 22%, a podium zamyka rock z wynikiem 20%. Tylko 1% badanych słucha wszystkich gatunków, natomiast aż 20% odpowiedziało, że słucha innej muzyki (wymieniane najczęściej to: techno, jazz, k-pop, muzyka elektroniczna, r’n’b, trap, folk czy reggae), a 11% różnej.

Według kategorii płci dziewczynki częściej słuchają popu (68% do 52%), muzyki dance (36% do 25%) i disco polo (20% do 14%). Chłopcy jako ulubione gatunki częściej wskazują hip-hop (46% do 39%), electro (22% do 12%) i metal (13% do 8%).

Porównanie z rokiem 2018

Podobne badanie zostało przeprowadzone ponad 2 lata temu (w 2018 roku). Kantar chciał sprawdzić, jak w tak krótkim czasie zmieniły się upodobania muzyczne polskiej młodzieży. Kontrolnie zadał badanym to samo pytanie, ale w formie zamkniętej listy wyboru. Wyniki pokazują, że niezmiennie najpopularniejszy jest pop, ale zdecydowanie spadła popularność hip-hopu (2018 – 59%, 2020 – 42%) oraz disco polo (2018 – 32%, 2020 – 17%). Natomiast rock był wskazywany częściej (2018 – 33%, 2020 – 40%).

O czym mówi i nie mówi badanie?

Wyniki badania pokazują, że muzyka niezmiennie odgrywa ważną rolę w życiu młodych ludzi, którzy chętnie sięgają po nią z własnej woli i dla przyjemności. Co więcej, wielu z nich podejmuje dodatkową aktywność związaną z tą dziedziną sztuki – oglądanie muzycznych programów, granie na instrumentach, śpiewanie, tworzenie własnej muzyki itd. Gusta muzyczne polskiej młodzieży nie odbiegają specjalnie od trendów europejskich, a trzy najczęściej wskazywane gatunki, czyli pop, hip-hop i rock stanowią największą część globalnego rynku muzycznego, więc ich popularność nie jest zaskoczeniem.

Być może badanie mogłoby pokusić się o zadanie kilku dodatkowych pytań, które dałyby szerszy obraz muzycznych trendów i gustów pokolenia Z; z jakiego okresu młodzież słucha muzyki; na jakich platformach, urządzeniach i nośnikach; jacy są najpopularniejsi i najbardziej lubiani wykonawcy; czy młodzi ludzie znają i słuchają polskich artystów. Miejmy nadzieję, że kolejne badania przyniosą odpowiedzi

Pełny raport firmy Kantor i Narodowego Centrum Kultury dostępny jest tutaj.

fotografia główna: Lee Campbell/unsplash.com

Inne posty

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *

Ostatnie wpisy

Reklama