Księgarnia stacjonarna, a internetowa – zalety i wady

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
Księgarnia stacjonarna, a internetowa – zalety i wady

Sprawdź, która opcja sprawdzi się najlepiej w twoim przypadku.

Pomimo spadków na rynku czytelniczym, książka wciąż jest wartościowym przedmiotem i stanowi świetny pomysł na prezent. Nowe pozycje literackie mamy dziś na wyciągnięcie ręki: wystarczy kilka kliknięć.

Książka z dostawą do domu

Księgarnie internetowe nie są niczym nowym, jednak epidemia koronawirusa i spowodowane nią obostrzenia sprawiły, że jeszcze więcej tego typu miejsc postanowiło przenieść swoją sprzedaż do sieci. Jakie zalety i wady ma takie rozwiązanie?

Zalety

  • Wygoda

Nie bez powodu zajęła pierwsze miejsce. Książki bez wysiłku dodajemy do wirtualnego koszyka i zamawiamy je z dostawą pod same drzwi. A to wszystko bez kolejki!

  • Oszczędność czasu

Całe zamówienie możemy skompletować dokładnie wtedy, gdy znajdziemy na to chwilę, nawet jeśli jest to środek nocy. Nie trzeba również marnować czasu na dojazd.

  • Atrakcyjne ceny

Księgarnie internetowe magazynują swój towar w mniej atrakcyjnych lokalizacjach niż sklepy stacjonarne. Dzięki temu ponoszą niższe koszty, co bezpośrednio wpływa na ceny książek. Oczywiście, w przypadku księgarni online dochodzą koszty wysyłki, dlatego warto raz na jakiś czas „wybrać się” na zakupy hurtowe – w wielu miejscach wysyłka powyżej określonej kwoty zamówienia jest darmowa.

  • Szeroki wybór

Spora powierzchnia magazynowa, którą zwykle dysponują takie księgarnie, daje większe szanse na znalezienie interesującej nas pozycji. Dodatkowo – jeśli na stanie nie ma tego, czego akurat szukamy – księgarnie sieciowe często dają możliwość zamówienia konkretnej książki. Dzięki temu oszczędzimy sobie drogi do księgarni stacjonarnej i ewentualnego rozczarowania, spowodowanego brakami w towarze.

  • Programy lojalnościowe

Ten punkt jest szczególnie ważny dla nałogowych czytelników! W niektórych księgarniach online istnieje możliwość zbierania punktów za zakupy, które następnie możemy wymienić np. na atrakcyjny rabat lub prezent.

  • Opinie twoje i innych

Sklepy internetowe dają możliwość przeczytania rekomendacji innych klientów, nie tylko co do samej firmy, ale także np. konkretnej pozycji książkowej, której zakup rozważamy. Równocześnie sami możemy stać się na chwilę krytykiem literackim i zamieścić kilka słów wrażeń z lektury. W ten sposób być może pomożemy w wyborze kolejnym czytelnikom.

Wady

Wybór księgarni online to wygoda i komfort, jednak nawet ta opcja ma swoje cienie.

  • Brak atmosfery

Dla wielu czytelników księgarnie czy antykwariaty są miejscami szczególnymi. I tak, jak niektórzy lubią pochodzić po sklepach odzieżowych, tak niektórzy lubią przejść się między regałami pełnymi książek. W ten sposób relaksują się oraz szukają inspiracji do kolejnej lektury.

  • Ograniczona możliwość oceny towaru

Co tu dużo mówić – nawet najlepsze jakościowo zdjęcia nie zawsze pozwolą nam na pełne sprawdzenie, czy towar spełnia nasze oczekiwania (w przypadku księgarni może być to np. grubość okładki książki lub możliwość przeczytania fragmentu pozycji).

Polowanie na książki w tradycyjnym stylu

Wśród czytelników są tacy, którzy nie chcą wyrzekać się atmosfery i klimatu, który oferują standardowe księgarnie – stąd księgarnie stacjonarne to częsty wybór wzrokowców i romantyków. Co jeszcze oferują takie miejsca?

  • Pomoc personelu

O ile trafimy na odpowiednią osobę na właściwym stanowisku, możemy liczyć na jej sugestie, rekomendacje i podpowiedzi. Czy jest coś lepszego niż zapalona dyskusja o książkach i wspólne poszukiwania tej idealnej?

  • Szybki dostęp do zakupów

Zakupioną pozycję literacką mamy od razu w ręku, w związku z czym bezzwłocznie możemy zatopić się w lekturze i przenieść do innego świata. Niecierpliwi już zacierają ręce!

  • Wydarzenia literackie

Nie samą sprzedażą żyje księgarnia. W miejscach takich chętnie organizowane są różne spotkania czytelnicze i inne wydarzenia, które przyciągną miłośników literatury – najczęściej są one bezpłatne, więc pozostanie ci więcej pieniędzy na… zakup kolejnych książek.

  • Wsparcie małego biznesu

Księgarnie stacjonarne to najczęściej małe, rodzinne biznesy, które warto wesprzeć. Po okresie pandemii, podczas którego los wielu takich miejsc stał się co najmniej niepewny, zainicjowano akcję „książka na telefon”, zachęcającą do korzystania z usług tradycyjnych księgarni, z jednoczesnym zachowaniem norm bezpieczeństwa.

  • Czytelniczy prezent

Książka to bardzo często przedmiot, którym obdarowujemy swoich bliskich z okazji urodzin czy świąt. Nie bez powodu to właśnie listopad i grudzień są miesiącami, podczas których książki rozchodzą się jak świeże bułeczki. W księgarni stacjonarnej możemy od razu poprosić o odpowiednie zapakowanie prezentu i dobrać dodatek, np. zakładkę do książki lub kartkę okolicznościową.

(źródło: Badanie Kupowanie książek w Polsce (i na świecie), Picodi 2019)

A co mówią statystyki?

Gusta i upodobania mamy różne, jednak liczby mówią same za siebie: 75% polskich czytelników wybiera księgarnie internetowe, podczas gdy 64% respondentów przyznało, że zagląda do ich tradycyjnych odpowiedników. Księgarnie online rosną w siłę, jednak póki co nie zapowiada się, aby te tradycyjne miały zniknąć. Dlatego też niezależnie od tego, czy jesteś typem romantycznego czytelnika, który uwielbia snuć się wśród regałów, czy nowoczesnym fanem literatury, który kupuje książki w Internecie – z pewnością znajdziesz odpowiednie dla siebie rozwiązanie. Miłej lektury!

Dorota Wanat
Dorota Wanat
ADMINISTRATOR
PROFIL

Inne posty

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są *